Insekter

Dette insektprosjektet er et prosjekt barna selv har startet. Barna er veldig opptatt av fange småkryp i bøtter, holde de i hånda si og undersøke de.

Vi voksne måtte jo bare følge opp så godt vi kunne med vår kunnskap. Litt om hva de hater, hva spiser og hvor de bor.

Det var stort sett fire dyr som gikk igjen i bøttene. Dette var edderkopper, bærfis, Langbeina Rise og skrukketroll. Sommerfugler ble også iherdig jaktet på, men disse klarte vi aldri å få ned i bøtta vår.

Vi laget bildekort på hvert av dyra med litt tekst og bilde som vi snakket litt om i samling og som de fikk lov å leke med når de ville.

Noen var også ivrige på å tegne insektene, og det var ofte barna lekte de var et av dyrene. Da var det oftest bærfis de fleste ville være! Kanskje mest pga. navnet?

Gøy hadde vi det i alle fall både store og små.

BÆRFIS                                  LANGBEINA RISE

Fordi de lager en ekkel                 Eller ”Bippe stankelben”

stank når de blir skremt                som barna også kaller den.

og setter veldig vond smak

på bærene.

ute i barnehagen. Det er veldig          lager silke(spindelvev)

spennende å prøve å fange dem.           med noen kjertler på ryggen.