KUNST PROSJEKT

Smitt og Smule familiebarnehage har kunst som tema i

November. Vi startet måneden med å reise på ulike arrangementer.

Vi var på to teaterforestillinger og en tur på Haugar kunstmuseum. Her så vi på ulik kunst og kommenterte disse. Etter visningen var vi på verkstedet på haugar og formet ulike skulpturer i ståltråd og fylte de med plastelina.

Vi har malt bilder med forskjellig maling og blandet inn ulik struktur i bildene. Barna har likt dette super godt. Det har blitt til flotte kunstverkJ

Vi har lagd sommerfugler av kaffefilter som vi har malt.

Vi har tatt avtrykk av hender og føtter som vi har satt sammen med dikt og vi har lagd elg av hender og føtter.

Vi har tusjet på plast kopper med permanente tusjer og smeltet disse i ovnen slik at de ble til flate brikker. Kjempe flotte ble deJ

Edderkopper lagde vi av selvplukkede kastanjenøtter. Disse boret vi hull i og tredde blomsterpinner inn som bein. Barna surret tråd (edderkoppspinn) rundt beina. Vi lagde sammen et edderkoppspinn på en i sopor plate og limte edderkoppene rundt.

Fingermaling har vi også gjort. Det er mest de minste som har lagd flotte kunstverk av disse.

En dag tok vi av oss sokker og tøfler og la papir utover gulvet. Nå skulle vi prøve å male med hale. Vi festet en stor pensel i en tråd og hang den i et belte rundt kroppen. Det var en spennende og annerledes opplevelseJ

Det har vært en kjempe spennende periode hitten til og vi vil fortsette å eksperimentere videre innenfor kunst verden. Vi har planer om å bevege oss ut i terrenget og male ute. Vi vil kle papir rundt trestammene i skogen og male på disse. Personalet har vært på kurset Babyart og fått noen nye spennende ideer.

Alle barna har fått hver sin t-skjorte som de har malt på med tekstilmaling.

Vi har snakket om kunstneren Theodor Kittelsen og barna har sett noen av verkene hans som ”Andersnatten”, ”soriamoria” og ”kvitebjørn kongsalamon”.